رنو داستر

معرفی رنو داستر

داستر شاسی بلند ارزان قیمتی است که به تازگی وارد بازار کشورمان شده است. یک خودروی شاسی بلند جمع و جور با قیمت مناسب و هزینه نگه داری پایین است که کمپانی فرانسوی رنو از سال 2011 آنرا وارد بازار جهانی کرده است.

پروژه رنو داستر از این اصل ساده به وجود آمده که در دنیا یک نیاز واقعی به خودروی شاسی بلند 4X4 مقرون به صرفه ، راحت و قابل اعتماد احساس می شد. گروه خودرو سازی رنو با آگاهی از این فاصله و شکاف در بازار جهانی سرانجام سال 2011 رنو داستر را توسط زیر مجموعه رومانیایی خود یعنی Dacia برای فروش روانه بازار کرد.
 
 
اگر چه ایده داستر به خوبی نمایان می کند که این خودروی شاسی بلند برای بازار های در حال رشد و نو ظهور مانند برزیل ، روسیه ، هند و اروپای شرقی می باشد اما به خوبی مشاهده شده است که فروش این شاسی بلند رشد زیادی داشته چرا که طبقات متوسط جامعه از داشتن یک شاسی بلند مدرن و ارزان قیمت بدشان نمی آید. در واقع آنها یک ماشین قوی ، قابل اعتماد ، مقاوم برای شرایط آب و هوایی خاص در کنار استایل SUV کارآمد می خواهند.
 
 
طراحی ظاهری 
در نگاه اول رنو داستر دارای یک طراحی جعبه ای شکل است که در قسمت جلویی حس استقامت و استحکام را به بیننده القا می کند و با تحمیل جلو پنجره مشبک کروم و ارتفاع زیاد دماغه جلو همراه با عرض نسبتا زیاد به اعتبار شاسی بلند بودنش می افزاید. طول رنو داستر 4 متر و 31 سانتی متر و عرض آن 1 متر و 82 سانتی متر می باشد.
البته باید اعتراف کرد که طراحی قسمت عقبی خودرو چنگی به دل نمی زند و گیرایی قسمت جلویی خودرو را ندارد.
 
 

قابلیت حرکتی در نقاط مختلف 
داستر برای مقابله با انواع جاده ها طراحی شده است و به منظور پاسخگویی به نیاز مشتریان در سر تا سر جهان، این شاسی بلند با سیستم انتقال نیرو به دوچرخ و چهارچرخ قابل سفارش است.
رنو داستر دارای یک شاسی تقویت شده برای مسیر های خاکی و سنگی است و به لطف وزن پایینش (1180 کیلوگرم برای تک دیفرانسیل و 1280 کیلوگرم برای گونه دو دیفرانسیل) و همچنین با ابعاد جمع و جور در مسیر های ناهموار چالاک بنظر می آید که این حس در نمونه دو دیفرانسیل بیشتر احساس خواهد شد چرا که سیستم کنترل منحصر بفرد و حساس نیسان به کمک این شاسی بلند آمده است. 

سیستم کنترل شاسی منحصر بفرد
کلید سیستم کنترل  شاسی آن در پایین کنسول وسط قرار دارد و دارای 3 نوع کنترل می باشد :
1) حالت Auto که در این حالت تقسیم گشتاور به جلو و عقب به صورت خودکار انجام می گیرد که تابعی از سطح مسیر می باشد.این سیستم در فراهم کردن کشش مناسب کمک شایانی می کند. لازم به ذکر است در شرایط عادی نیرو فقط به محور جلویی منتقل می شود که اگر تحت هر شرایطی کشش و چسبندگی لاستیک های جلو از بین برود محور های عقبی بلافاصله وارد مدار شده و سیستم 4X4 فعال می شود. این تقسیم توسط یک مبدل گشتاور الکترو مغناطیسی که توسط نی سان ارائه شده است صورت می گیرد.
 
 
2) حالت Lock که در این حالت بطور مداوم میزان نیرو برای محور عقب 50 درصد و برای محور جلو نیز 50 درصد می باشد این حالت برای سطوح برفی ، گل و لای ، خاک و شن و ماسه در سرعت های کم می باشد.
 
 
     3) حالت 4x2 که این حالت نیرو فقط بین دوچرخ صورت می گیرد که برای رانندگی در جاده های همورا جهت مصرف سوخت اقتصادی تر می باشد.
 

پیشرانه، گیربکس و مصرف سوخت
موتور های ارایه شده برای رنو داستر از نوع 1.6 لیتری و 2 لیتری بنزینی و یک موتور 1.5 لیتری دیزلی بوده که در کشور ما رنو داستر با موتور 2 لیتری و توان تولیدی 135 اسب بخار در دور موتور 550و گشتاور تولیدی 195 نیوتن متر در دور موتور 3750 عرضه شده است.

لازم به ذکر است در گونه تک دیفرانسیل دنده دستی و در گونه دو دیفرانسیل دنده از نوع اتوماتیک می باشد. مصرف سوخت ترکیبی این موتور 7.8 لیتر برای گیربکس دستی و 8.2 لیتر برای گیربکس اتوماتیک است.شتاب صفر تا صد این موتور با گیربکس دستی 11.7 و برای گیربکس اتوماتیک 12.7 می باشد که بیشینه سرعت آن هم 175 کیلومتر خواهد بود.
 
طراحی داخلی
طراحی داخلی رنو داستر شیک و زیبا بنظر نـمی رسد و در نگاه اول ، داشبورد شما را یاد خودروی تندر 90 (داچیا لوگان) می اندازد اما سعی شده است در این کابین آرگونومی بالاتر برود و برای همین جای کلید ها و دکمه ها برای راحتی راننده دستخوش تغیراتی شده است. در کابین رنو داستر 5 نفر انسان بالغ به راحتی جای خواهند شد که این فضای مناسب مدیون فاصله زیاد بین محور ها است که 2673 میلی متر میباشد.
امکاناتی نظیر بلوتوث USB و خروجی AUX ومکانیاب ماهواره ای در این خودرو وجود دارد البته آپشن هایی هم برای مشتریان وجود دارد مانند کیسه های هوای جانبی برای سرنشینان جلو و کمر بندهای ایمنی پیش کشنده و ...

ایمنی
رنو داستر موفق به کسب 3 ستاره ایمنی از موسسه Euro-NCAP در سال 2011 شده است. اما در داستر 2014 با ارایه سیستم ایمنی مطمئن تر  موفق به کسب 5 ستاره ایمنی شده است.
 
در بخش ایمنی سعی بر آن بوده است تا پکیج کاملی به کمک راننده و سرنشینان بیاید که شامل ترمز ABS و ترمز کمکی EBA برای ترمز در مواقع اضطراری ، تقسیم نیروی ترمز بین چرخ ها EBD ، سیستم کنترل کم فرمانی و هرزگردی  ASR  می باشد.تعداد کیسه های هوا به صورت پایه 2 عدد برای راننده و سرنشین جلویی می باشد.
 
قیمت داستر در ایران
قیمت رنو داستر در ایران (در زمان نگارش مطلب تیر ماه 1393) مبلغی معادل 84 تا 86 میلیون تومان می باشد که این مبلغ با توجه به سفارش آپشن ها بالاتر هم خواهد رفت.
 
رقبای رنو داستر
از رقیب های رنو داستر در ایران می توان به جیلی X7 با قیمت 96 میلیون تومان و ام وی ام ایکس 33 با قیمت 64 میلیون تومان و همچنین لیفان ایکس 60 با قیمت 60 میلیون تومانی اشاره کرد. البته ناگفته نماند که این 3 رقیب ساخت کشور چین بوده در حالی که رنو داستر زیر نظر مهندسی و طراحان فرانسوی ساخته می شود و بی شک کیفیت سواری بالاتری را دارا می باشد.
منبع:تهران الف
 
اطلاعات بیشتر در:
 
 
 
 
 
 

1 نظر

  1. JenniJennisays:

    Great information. Lucky me I discovered your site by chance (stumbleupon). I have bookmarked it for later!